Boliganpart og regnskab
Hej Jeg bor i en anpartsejendom, som består af to anparter med tilhørende fællesareale (indkørsel/indgang/kælder). Jeg har i de 3 1/2 år jeg har boet her, indbetalt et fast beløb til min overbo, der har sørget for betaling af fællesudgifter. Der har hele tiden været en aftale om at jeg skulle overtage årsregnskabet med henblik på indsigt i udgifterne, og er gentagne gange blevet lovet at det nok skulle komme, men det er ikke sket. Jeg har nu indbetalt omkring 100.000 over disse år, og aldrig set et regnskab eller en regning, og har nu som sidste virkemiddel for at få en oversigt over hvad mine penge er gået til, afstået fra at indbetale til vores fælleskonto, indtil jeg får se regnskabet. Som følge af dette er jeg blevet truet med advokat – men jeg føler ikke jeg kan blive ved med at betale for udgifter jeg ikke kender. Mit spm er i al enkelhed hvilke krav der er til regnskabsføring for anparter af vores type, og i hvilken grad (med hvilke lovhjemler) jeg kan kræve dokumentation for vores fællesudgifter.
Der er ikke noget lovgrundlag, men du har altid krav på at få indsigt i og dokumentation for hvad der er betalt.
I burde have en samejeoverenskomst. Denne regulerer bl.a. de forhold du nævner.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby
Telefon: +45 45 88 05 55
Telefax: +45 45 88 51 81
Flere spørgsmål