Bestyrelsens ansvar ifm. salg
I vores forening har en andelshaver netop solgt en lejlighed. Køber siger nu bruger indsigelsesfristen på 14 dage, til at gøre indsiglese mod ulovlige installationer i badeværelset. Sælger er uening og siger at sådan har de altid været osv osv. Vi har som udgangspunkt overdraget sagen til vores administration og ladet det være en sag mellem sælger og køber. Nu er næste lejlighed så solgt, og vi har nøjagtig samme situation. Dvs. der kan risiko for at der er tale om flere lejligheder. Jeg har som udgangspunkt holdt fast i at der er en sag mellem køber og sælger, som vores administration må afhjælpe. Nu er der en fra bestyrelsen der mener at vi som bestyrelse må tage ansvar og kontrol over situationen, da der jo er risiko for at samme problemstilling er gældende i mange lejligheder. Hvordan skal vi i bestyrelsen forholde os til vores involveringsgrad og hvad vil den bedste strategi være her? Jeg føler mig ikke juridisk kompetenet til at vurdere hvad der er ret og vang i sådan et tilfælde.
Hvis der er tale om et enkeltstående forhold, så er jeg enig i, at det er et forhold mellem køber og sælger. Er der tale om, at alle eller næsten alle boliger har et problem, som bør foreningen efter min opfattelse undersøge forholdet.
ADVODAN Slagelse
Carl-Jørgen Thinggaard
Advokat
Flere spørgsmål