Bestyrelsens ansvar i forhold til budgetter
Hej. Jeg ville bare høre om i kunne hjælpe mig med et spørgsmål. Mit spørgsmål lyder på, hvad bestyrelsen i en andelsboligforening har af ansvar i forhold til de budgetter der bliver lavet ved stiftelse af en andelsboligforening? Købsbudget, handelsbudget og driftsbudget?
Bestyrelsen har det almindelige ansvar i forholdet til sædvanlige dispositioner, der er bemyndiget af generalforsamlingen (andelshaverne). De kan, i princippet, ikke overskride væsentlige poster i hverdagen, og såfremt det bliver nødvendigt at foretage ekstraordinære dispositioner, da skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling. I det hele taget er det vigtigt at erindre, at en andelsboligforening er en enhed, hvor der skal være enighed med mere end mindst 50%, og de der vælges til at lede dagligdagen, skal »holde sig på dydens smalle vej«. Jeg kan ikke svare mere konkret, da spørgsmålet ikke kaster lys over den dybere årsag eller mulige dispositioner.
Venlig hilsen
Henning Julin, advokat
Dir: 96 31 33 25 Mobil: 40 20 24 49
E – mail: hju@aalborg.advodan.dk | www.advodan.dk
Flere spørgsmål