Bestyrelsens ansvar for lovligheden af installationer
En lejlighed er sat til salg i vores forening og en synsmand har vurderet forbedringerne. Som kommentar til vurderingen anfører synsmanden følgende “Fejl og mangler der skal udbedres inden fraflytning: Det anbefales at foreningen sørger for at el- og vandinstallationer synes af aut. installatør, evt. fejl udbedres, ellers fradrag fra sælger efter regning. Udbedres mangler ikke, kan foreningen modregne disse i salgssummen” Bestyrelsen mener ikke at det er foreningens opgave at syne installationer som er udført af andelshaver i egen lejlighed. Det er vores opfattelse at det er sælgers ansvar at fremskaffe en attest for deres lovlighed. Er dette korrekt? Men hvilket ansvar har bestyrelsen i forbindelse med godkendelse af en salgsaftale, hvor forbedringer omfatter el- og vandinstallationer. Pådrager bestyrelsen sig et ansvar hvis de godkender en salgsaftale med forbedringer som ikke er synet af en aut. installatør? Kan bestyrelsen kræve dokumentation for installationernes lovlighed, og i modsat fald modregne værdien af de potentielt ulovlige installationer?
Det er sælgers/brugerens ansvar, at el-installationerne er lovlige. Hvis bestyrelsen bliver opmærksom på ulovlige installationer eller at sælger har fået udført el-arbejde, er det bestyrelsens opgave/ansvar at hive fat i sælger/andelshaver med henblik på en lovliggørelse af forholdene eller fremskaffelse af dokumentation for lovligheden, herunder at tilbageholde en del af overdragelsessummen indtil forholdet er afklaret.
Med venlig hilsen
Jacob Linvald
Advokat
DATEA AS
Lyngby Hovedgade 4 · 2800 Kgs. Lyngby
Direkte tlf.: 45260502 · Mobil tlf.: 24431144JAL@datea.dkwww.datea.dk
Flere spørgsmål