Annulering af køb af andelsbolig
Spørgsmål: Hej. Jeg har en andelsbolig. Jeg bor nu i en 1-værelses og er så heldig at være blevet tilbudt en større lejlighed i samme bygning og forening. Den koster kun 45.000 mere, så de penge har jeg lånt i banken, da det jo kun er differencen jeg ville komme til at betale. Jeg overtager den nye lejlighed 1/9 og foreneningen har en venteliste som de indstiller købere fra. De fandt en interesseret, som har skrevet under på overtagelse fra 1/9 og har overskredet fortrydelsesfristen på 6 dage. Nu kan køberen pludselig ikke låne penge af banken og vil derfor annulere købet. Det har andelsforeningen givet ham lov til på den betingelse at han betaler huslejen for september og de udgifter jeg ellers måtte få i forbindelse med hans annulering af købet (mellemfinansiering). Så nu må jeg selv sørge for at låne ekstra 560.000 til den nye lejlighed, da jeg jo så ikke når at få pengene til m in lejlighed. Det er så her mine spørgsmål til jer kommer, da jeg egentlig føler mig ret snydt og forbigået af min andelsforening. 1. Burde det ikke være andelsforeningen der både tog sig af at opkræve penge (husleje og gebyrer) af køberen og dække ind for den mellemfinansiering der bliver, da det jo er dem selv der indstiller køberen? 2. Hvis jeg ikke kan nå at låne til en mellemfinansiering af banken til 1/9 og dermed mister den nye lejlighed, er der så rent juridisk belæg for et sagsanlæg mod køber for erstatning? 3. Har andelsforeningen overhovedet ret til at ophæve købet uden min accept som sælger, da det jo er mig der kommer til at stå med et kæmpe problem? 4. Hvis lejligheden ikke når at blive solgt til 1/10, hvem er det så der skal betale huslejen og den afbetaling der jo så når at blive på mellemfinansieringen, for det kan vel aldrig blive mig?
Foreningens bestyrelse har som udgangspunkt pådraget sig et erstatningsansvar overfor dig. Bestyrelsen kan ikke med rette træffe en sådan beslutning uden først at have opnået din accept.Du skal derfor meddele bestyrelsen at du vil have dit tab erstattet af foreningen, idet din aftale var endelig. Tabsopgørelsen kan blive ganske stor, hvis det viser sig at du ikke kan klare også at financiere de manglende 560.000 kr. Du skal skrive dette til bestyrelsen, således at alle gode kræfter samler sig om at finde en ny køber til din lille andel. Du skal ikke finde dig i at miste din nye lejlighed. Bestyrelsen har med sin beslutning ansvaret for at dette ikke sker og foreningen må i givet fald sørge for at mellemfinancieringen er på plads.Hændelsesforløbet viser hvor let det er for en ukyndig bestyrelse at træffe beslutninger med vidtrækkende økonomisle konsekvenser for foreningen og for de enkelte bestyrelsesmedlemmer.
Jeg anbefaler dig at sætte det skarpt op overfor bestyrelsen, således at de ved at dette er alvor.Eller som alternativ at du får fat i en kyndig advokat til at hjælpe dig.
Du er velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
ADVODAN
Henning Petersen
advokat
ADVODAN | Strandgade 51 | 3000 Helsingør
ADVODAN – et netværk til forskel
Flere spørgsmål