Administrators oplysningspligt og salgsklausuler
Kære panel, Da jeg (alm. andelshaver) bad administrator om at få udleveret en beboeroversigt (navne, adresser, lejer/ikke lejer) over min AB skrev de, at det skal bestilles af bestyrelsen og ikke af medlemmerne. Samtidig spurgte de til formålet. Samme behandling fik jeg af ABs revisor mht. udlevering af netop afsluttet regnskab. I hvilken grad er administrator/revisor forpligtet til at udlevere oplysninger om vores AB ved forlangende? I og med, at jeg selv betaler for dem bør jeg vel kunne få alle de oplysninger jeg ønsker om ejendommen i princippet, eller? Administrator har samtidig pålagt to sælgende andelshavere salgsklausuler, hvori man betinger sælger at tilbagebetale differencen hvis andelskronen ændres inden for en 12 mdr. periode. Dette er gjort for at holde administrator erstatningsfri, hvis det skulle vise sig at den seneste valuarrapport var så fejlbehæftet, at en ny andelskrone måtte fastlægges. Dansk ejendomsmæglerforening (DE), som har påpeget fejlene, og hvilke adm. forholder sig til, har dog officielt sagt, at de ikke har med selve værdiansættelsen at gøre. Hvordan kan administrator så tillade sig at betinge salg i vores AB ud fra en ændret andelskrone, når valuarens rapport er vedtaget ved seneste generalforsamling, og DE ikke forholder sig til selve værdiansættelsen?
Det er spørgsmålet om du kan få udleveret beboeroversigt, regnskaber m.m. fra henholdsvis administrator og revisor. Det afhænger af den aftale, som foreningen har indgået med administration og revisor. Det er sædvanligt, at man indhenter oplysningerne igennem bestyrelsen.
Med hensyn til salgsklausuler, kan jeg ikke besvare spørgsmålet uden at kende baggrunden for klausulerne samt det nøjagtige indhold af disse.
Med venlig hilsen
H.H. de Lichtenberg
Flere spørgsmål