Administrators opgaver
Vi er en andelsforening på 14 husstande, og vi har netop valgt en ny administrator for vores forening. Vi står nu med det problem, at selv om vi forinden var enige med administrator om, at udarbejdelse af årsregnskab og budgetforslag skulle være en af opgaverne, mener administrator nu, at det er ulovligt og, at vi skal have en revisor til denne opgave, hvilket betyder en ekstra omkostning. Vi er ikke enige i dette – derimod skal der en revisor til at gennegå regnskabet, men det er jo noget helt andet – og vi har forøvrigt kvalificerede andelshavere til at løse denne opgave. Selv om I har travlt, håber jeg på at få et hurtigt svar, da vi skal have aftalt et møde med pågældende advokat/administrator.
Det er helt korrekt, at administrator sagtens kan udarbejde årsrapporten og budgettet.
Revision af årsregnskabet kan administrator eller bestyrelsen ikke foretage, da revisionen jo handler om at tjekke, at administrator og bestyrelsen har udført deres arbejde korrekt.
Revisionen af jeres regnskab kan foretages enten af en ekstern revisor eller af en intern revisor, valgt blandt andelshaverne af generalforsamlingen. Dog forudsætter anvendelse af intern revisor, at jeres vedtægter giver mulighed for denne løsning.
Jeg håber, dette besvarer dit spørgsmål. Har du uddybende eller yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig igen.
Venlig hilsen
Carsten Volden
Direktør
Direkte +45 58 58 37 72 | Mobil +45 40 84 43 33
Telefon +45 70 23 00 78 | Fax +45 70 23 00 41
cvo@colliers.dk
Colliers Ejendomsadministration A/S
Codanhus, Gammel Kongevej 60, 5. sal, 1850 Frederiksberg C
www.ceadm.dk
Flere spørgsmål