Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Tømrermester RFA

Budget og regnskab for en andelsboligforening

Spørgsmål: Jeg har flere gange bedt om budget og regnskab før afholdelse af vore generalforsamling. Bestyrelsen vil ikke udlevere dem på forhånd. Hvis man spørger om årsag, får man det svar, om man tror de stjæler af kassen. Har man ikke rent foreningsretligt krav på disse oplysninger ?. Kravet/mit ønske fremgår dog ikke af vores andelsdelsboligvedtægter, men det er svært at tage stilling til et regnskab, som de fleste medlemmer “bare vil klappe i land.” Jeg har også prøvet at stille kravet som et forslag, men bestyreelsen negligerer simpelhen mit forslag. Det er ellers rimeligt, mener jeg.

Vores svar fra

Dit krav er helt forståeligt, det er dog sådanne at dette er et vedtægtsreguleret område. Det vil sige at i normal vedtægten står der jo at regnskab samt budget skal fremsendes til andelshaverne sammen med indkaldelsen.
Står der ikke noget om dette i jeres vedtægter er den eneste mulighed – ud fra hvad du skriver – at foreslå en vedtægts ændring.
 
Her er teksten fra normalvedtægten:
 
“§34    Det reviderede, underskrevne årsregnskab samt forslag til drifts- og likviditetsbudget udsendes til andelshaverne samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.”
 
Håber dette kan hjælpe dig på vej.
 
Med venlig hilsen
Anette Dyhl
Administrationschef
DATEA AS
Lyngby Hovedgade 4 · 2800 Kgs. Lyngby
www.datea.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.