Hej
Jeg kunne tænke mig at vide, hvor det står i love om andelsboliger, at der kan afsættes dage i løbet af året, til at indkalde til gratis fællesarbejde. Det kan dreje sig om grundig rengøring af fællesarealer, reperationer, eller at male køkkentrapperne, og lignende. At det er gratis, betyder at beboerne ikke får noget for at gøre det.
Det findes vist kun et andet sted, i kolonihaveforeninger. Det findes ikke i ejerlejligheder eller udlejningslejligheder, uanset om det er boligforeninger som AAB, KAB, kommunal udlejning eller lejligheder der er udlejet i en andelsboligforening.
I min boligforening er det tvungent, ved en generalfordsamling for nogle år siden, vedtoges et forslag at det koster en bøde på 500 kr. at nægte at deltage i det. Det sjove var at forslagsstilleren flyttede kort tid efter. Men det tror jeg ikke faktisk at de kan. Jeg mener kun, at det er offtentlige myndigheder, som politi og skat der kan udskrive bøder.
Hvis man er meget utilfreds med tvungent gratis fællesarbejde kunne man reelt kalde det slaveri. Jeg deltager i det, men det undrer mig meget at det er sådan.
Jksa