Jeg blev i efteråret valgt som formand for en af DKs 10 største andelsforeninger med over 500 lejligheder. Cirka 80 af disse lejes ud, hvor resten er andelshavere.
Som bestyrelsesmedlem får vi intet honorar, hvilket overrasker mig en del. Jeg bruger 1-2 timer dagligt på bestyrelsesarbejde og føler jeg har et kæmpe ansvar over for de øvrige beboere. Jeg er ugentlig i kontakt med administrator og vicevært, ligesom beboerne også henvender sig.
Jeg er bekendt med, at man kan få 3.200 kroner skattefrit årligt som formand, men de øvrige bestyrelsesmedlemmer mener, at man skal gøre det frivilligt og af lyst.
Dette er jeg langt fra enig i! Vi betaler 600.000 kroner+moms årligt til administrator og 100.000 kroner om måneden+moms til viceværtselskab, så et mindre honorar for det ansvar der følger med som bestyrelsesmedlem vil kun være på sin plads efter min mening. På den måde kan man også tillade sig at stille krav til bestyrelsen, hvor imod kompetente personer måske vælger bestyrelsesarbejdet fra, når man ikke engang får sin telefonregning dækket!
Ved sidste generalforsamling trak formanden sig, da han ligeledes brugte cirka 15 timer om ugen på bestyrelsesarbejde. Han fik 2 flasker rødvin som tak for 3 års tro tjeneste.
Der var kampvalg imellem undertegnede og en person, der ønskede at bygge japanske haver til flere hundredetusinde kroner. Jeg vandt med 68 stemmer imod 2. Såfremt man ikke påskønner og belønner dem, der gider gøre en ekstra indsats, så vælger ressourcestærke personer hvervet fra og så bliver resultatet derefter.
Så jeg mener helt klart, at bestyrelsesposter bør belønnes, såfremt andelsforeningen har en sådan størrelse, at det økonomisk kan forsvares