kan en bestyrelse selv vedtage at bruge ekstern bistand af forskellige håndværkere, ved syn af andele som skal sælges. for at sikre at Installationerne er lovlige, vel og mærke på sælgende andelshavers regning.
jesper
kan en bestyrelse selv vedtage at bruge ekstern bistand af forskellige håndværkere, ved syn af andele som skal sælges. for at sikre at Installationerne er lovlige, vel og mærke på sælgende andelshavers regning.
jesper
Hej Jesperpelle!
Det er et godt spørgsmål, men som jeg vurdere det, som formand i een ab., uden at jeg kender de konkrete sag, så ville jeg også bruge professionel håndværker, for at få de installationer godkendt. Bestyrelsen er ikke altid faglig kompetente. Men jeg ville da først forhøre mig, om den sælgende andelshaver selv er i stand til at kunne dokumentere lovligheden.
mvh
Omantho
Hej Jesperpelle,
Bestyrelsen har til opgave at varetage foreningen på bedst mulig måde og føler de sig i tvivl om de har kompetencerne til at vurdere en lejligheds installationer korrekt, mener
jeg for det første at de tager et klogt valg i at få en fagmand ud og jeg er heller ikke i tvivl om at de har bemyndigelse til dette.
Mener faktisk de ville svigte deres ansvar ved ikke at gøre dette, hvis der er tvivl om lovligheden, hvad enten de har pair eller ikke papir på det.
Martin
Andelsportal.dk
Hej JesperPelle.
Som jeg læser dit spørgsmål er det ikke brugen af professionelle der er kærnen i dit spørgsmål men det eksakte valg af håndværkere. Der er ingen tvivl om at det er rimeligt og ganske fornuftigt at få fagmænd til at vurderer installationer. Til gengæld er det ikke rimeligt at dikterer præcis hvilken fagmand der skal bruges ,- men om bestyrelsen har ret til at kræve det ved jeg til gengæld ikke.
Vh Kimano
Håndværkerene/vurderingsmændene skal som udgangspunkt være godkendt af sælger, ellers er det en tvist som kan få et retsligt efterspil.
Bestyrelsen kan altså ikke kræve at ikke godkendte håndværkere foretager synes på sælgeres regning. Det kan ende med en voldgiftsag, hvis begge parter fortsætte i den dur og ikke når til enighed.
Bestyrelsen kan dog til enhver tid alliere sig med hvem de ønsker for foreningens regning uden samtykke for sælger, for at få foretagen en vurdering (så de har en pris de kan godkende eller afvise handlen ud fra).
Sælger har altså kun noget at sige når det er for dennes regning ellers ikke. Som udgangspunkt er det sådan som Martin sagde "de ville svigte deres ansvar ved ikke at gøre dette, hvis der er tvivl om lovligheden, hvad enten de har pair eller ikke papir på det."
Du skal være logget ind for at skrive.